Marthina rekommenderar

Idag står en av mina förebilder för boktipsen. Marthina Elmqvist är en cool, smart, superkvinna med tusen järn i elden, alltid glad, positiv och som ser möjligheter och gärna delar med sig av idéer och tips. Egenskaper som jag sätter högt. Till vardags jobbar hon som agent, marknadsföringsexpert, moderator, författare, eventkoordinator... ja, you name it - det är Marthina du ska kontakta.

Du hittar henne normalt på Ophelia Publishing, menidag delar hon med sig av tre tips (eller snarare fyra eftersom hon bakar ihop två till ett, men jag klagar inte) inför sommarens läsning. Marthina tar oss med till Italien, Island och Frankrike, det blir hett, dystopiskt och musikaliskt. 

Var så goda!




Stål och Marina Bellezza av Silvia Avalone
Alla fick Ferrante-feber, men enligt mig är Avalone snäppet vassare. Stål är den ultimata sommarboken, då man i avsaknad av italiensk hetta riktigt kan känna det ryka från det trasiga industrins asfalt i Piombino och se hur Elba skymtar som en hägring i fjärran. I Marina Bellezza är det nordligaste Italiens bortglömda småbyar som står i centrum och en stark nutidsskildring av hur det kan se ut när den unga generationen inte har så många valmöjligheter kvar, post-Berlusconi. Om fyra år kommer vi kanske se liknande skildringar från USA...



Dumhet av Eiríkur Örn Norddahl
Är man en dystopi-junkie som jag kan man riktigt grotta ner sig i en nära framtida Island - där ett författarpar står i centrum och där "övervaket" inte är Storebrors utan varje medborgares guilty pleasure. På tal om USA under dessa fyra år...




Samhällets olycksbarn av Victor Hugo
När jag ändå är inne på Liberté: Vive la France! Les Misérables - en klassiker som jag tror få faktiskt har läst, men som desto fler sett som musikal eller film. När jag var i Paris i våras påmindes jag om hur evig min kärlek till denna stad är och när jag besökte London strax innan om hur mycket jag älskar Les Mis. Så if the beating of your heart echos the beating of the drum, ta en tur till revolutionens Frankrike.

Inga kommentarer:

Använder Blogger.