Colombes granne - en psykologisk thriller

I Colombes granne bygger Tatiana de Rosnay skickligt upp en psykologisk thriller om en maniskt fixering som får oanade följder.

Allt börjar med att Colombe flyttar in i en ny lägenhet med make och två söner. Lägenheten är perfekt och här har de alla förutsättningar att fortsätta sitt perfekta liv. Men det dröjer inte länge innan grannen ovanpå driver Colombe bortom förnuftets gräns. Med små men sofistikerade medel rubbar han hennes balans, får hennes liv att slås i spillror och snart börjar man fundera på vad som är sanning och vad som är fiktion.

Av någon anledning har den här boken blivit liggande ganska länge i läshögen. Om det beror på titeln, baksidestexten eller omslaget har jag svårt att svara på. Jag har ju gillat Rosnays andra böcker så rent logiskt borde den hamnat högre upp. Hur som helst, när jag väl började läsa var jag såld. Två nätter när jag bara måste läsa lite till, bara ett kapitel till, och allt för snart var boken slut. Tyvärr.

I en vardag och i ett liv inte olikt våra egna har Rosnay placerat en gastkramande upplevelse som får mig att rysa. Tänk att råka ut för något liknande! Skickligt, mycket skickligt bygger Rosnay upp spänningen i historien. Ända till slutet. Colombes granne är en mycket bra bok som för mig är en spännande thriller men som för allt för många i vårt samhälle ligger skrämmande nära verkligheten. Allt för många får utstå en ovälkommen uppvaktning som tar sig orimliga proportioner och där de till slut tvingas dra sina stalkers inför rätta.

Tatiana de Rosnay

Provläs det första kapitlet av Colombes granne.


Betyg: ****+
Antal sidor: 254
Förlag: Sekwa


Jag har även läst Sarahs nyckel och Huset du älskade av Tatiana de Rosnay.


Sverigekuriosa
I boken dricker Colombe varje morgon kaffe ur sin älskade ABBA-mugg som diskats så många gånger att ansiktena börjat bli suddiga.

Inga kommentarer:

Använder Blogger.